۵ روش کلیدی برای رشد و نگهداری ناخن | راز ناخن های سالم

مراقبت ناخن در منزل

مراقبت از ناخن های دست امری ضروری است. برای داشتن ناخن های سالم می‌بایست همانند صورت روتین مراقبت از ناخن داشته باشید. برخی افراد از اینکه ناخن های شکننده و آسیب پذیر دارند شکایت می‌کنند و دائما به دنبال راه حل جهت  درمان ناخن هایشان هستند. در این مقاله همراه ما باشید تا بهترین روش ها و وسایل مراقبت از ناخن را در اختیارتان بگذاریم.

چرا ناخن های ضعیفی دارید؟ آیا ناخن هایتان کدر، ناسالم و در معرض شکستن هستند؟

بسیاری از افراد به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به ناخن های دست و پا دچار شکستگی های مکرر، زردی ناخن، گود رفتگی و شیارهای ناخن می‌شوند. این عوامل تحت مراقبت های نادرست و قرار دادن ناخن ها در معرض مواد شیمیایی و مضر صورت می‌گیرد. ناخن های ضعیف علاوه بر اینکه ظاهری ناخوشایند دارند، بسیار ضعیف و شکننده هستند. هنگامی که افراد با این موارد رو برو می‌شوند تصمیم می‌گیرند که به سمت کاشت ناخن بروند که در این صورت آسیب بیشتری به ناخن ها وارد می‌شود. در صورت بروز این موارد درمان، بهترین راه حل می‌باشد. پس بجای رو آوردن به اینگونه موراد که آسیب ناخن را بیشتر می‌کند به دنبال درمان و حل مسئله باشید. داشتن روتیم مراقبت از ناخن، رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی می تواند به سلامت پوست، مو و تقویت ناخن ها بسیار کمک کند. ناخن ها از چند لایه پروتئینی که کراتین نام دارد تشکیل شده است و از ناحیه زیر کوتیکول رشد می‌کند.

یک شیوه سالم زندگی، تغییرات در رژیم غذایی، مراقبت مناسب از ناخن و برخی از دارو های خانگی ساده میتواند مشکل را حل کند و باعث سالم شدن و تقویت ناخن ها شود. همانطور که قبلا نیز گفته شد، ناخن ها از چند لایه پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند، و از ناحیه پایه ناخن زیر کوتیکول رشد می کنند.

ناخن سالم، رنگ سفید و طبیعی، بدون تو رفتگی و شیار است. گاهی لکه های سفیدی بر روی ناخن ایجاد می‌شود که ممکنن است بر اثر ضربه ایجاد شده باشند که با رشد ناخن از بین می‌روند. گاهی ممکن است که تغییرات ایجاد شده بسیار چم گیر و اذیت کننده باشد که در این صورت می‌بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید. این تغییرات عبارتند از:

  • تغییر در رنگ ناخن مانند تغییر رنگ کل ناخن و یا یک لکه تیره زیر ناخن.
  • تغییر در شکل ناخن
  • نازک یا ضخیم شدن ناخن ها
  • جدا شدن ناخن از پوست
  • خونریزی در اطراف ناخن ها
  • ورم یا درد اطراف ناخن ها
  • عدم رشد ناخن ها

۴ روش روتین مراقبت از ناخن

همانطور که کفته شد برای آنکه سلامت ناخن های خود را تضمین کنید می‌بایست به صورت روزانه برخی کارها را انجام دهید که در ادامه به آن ها پرداخته ایم:

ناخن هایتان را خشک و تمیز نگهدارید

شستن دست ها و ناخن ها از رشد باکتری جلوگیری می‌کند. در طول روز ممکن است آلودگی به زیر ناخن ها نفوذ کند پس حتما پس از شستشو روزانه یک مرتبه زیر ناخن ها را تمیز کنید و سپس دستان و ناخن ها را خشک کنید.

نکته: از استفاده بیش از حد از مواد شوینده و و در معرض قرار دادن آب به دفعات، خودداری کنید این کار باعث خشکی و صدمه به ناخن ها خواهد شد. هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید!

بهداشت را رعایت کنید اما بیش از حد آنها را نشویید:

همانطور که گفته شد شستشوی بیش از حد موجب خشکی ناخن و پوست دست می‌شود. بنابراین از کرم های مرطوب کننده مخصوص دست استفاده کنید و از آن به ناخن ها و کوتیکول ها بزنید. علاوه بر این برای کوتاه کردن ناخن ها از قیچی مانیکور استفاده کنید.

یک لایه محافظتی اعمال کنید:

استفاده مکرر و منظم از یک تقویت کننده مخصوص ناخن ها موجب استحکام و تقویت ناخن ها می‌شود.

مانیکور و کاشت ناخن را فراموش کنید!

اگر میخواهید ناخن های سالم و محکم داشته باشید، مانیکور و کاشت ناخن را فراموش کنید. چرا این روش ها به بافت ناخن آسیب می‌زنند و آن ها را شکننده و ضعیف می‌کنند.

مانیکور و کاشت ناخن

روش های مراقبت و تقویت ناخن با روش های طبیعی و بدون آسیب

در ادامه به چند روش و نکات طلایی برای مراقبت از ناخن در منزل پرداخته ایم:

روغن زیتون معجزه ای برای ناخن ها

برای سلامت ناخن ها می توانید مقداری روغن زیتون گرم را به ناخن هایتان بزنید و آن ها به مدت ۱۵ دقیقه بپوشانید سپس با آب ولرم بشویید. جهت اثر بخشی می توانید این کار را روزی ۲ الی ۳ با در روز انجام دهید.

ترکیب روغن زیتون و آب لیمو می‌تواند معجزه کند به این صورت که ترکیب روغن زیتون گرم (۳ ق.چ) با آب لیمو (۱ ق.چ) را به دست و ناخن ها بزنید تا خشک شود. سپس با یک دستکش خشک آن را بپوشانید و صبح روز بعد دست ها را بشویید.

دانه های کتان رازی برای زیبایی ناخن ها

استفاده از روغن و حتی ها دانه های کتان می تواند در حفظ سلامت ناخن ها موثر باشد. مقداری از روغن کتان را قبل از خواب به ناخن ها بزنید و برای حفظ رطوبت یک دستکش دست کنید و صبح دست کش ها را بردارید.

برای اثرگذاری بیشتر در کنار استفاده از روغن کتان، می‌توانید از دانه های کتان در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اینگونه که دو قاشق غذاخوری دانه کتان را به ماست، سالاد یا غذای مورد علاقه خود اضافه کنید.

استفاده از سرکه سیب جهت ضدعفونی کردن ناخن ها

سرکه سیب سرشاز از آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم و منبع خوبی برای سلامت ناخن ها ست. خاصیت اسیدی سرکه مانع رشد باکتری و درمان قارچ و عفونت ناخن ها خواهد شد. شما می توانید کمی سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ناخن هایتان را درون آن قرار دهید. استفاده از این روش، یکبار در هفته توصیه می‌شود.

ناخن هایتان را ماساژ دهید!

روغن مخصوص تقویت ناخن را از داروخانه یا عطاری ها تهیه کنید و ناخن ها با روغن ماساژ دهید. این عمل را چند بار درهفته قبل از خواب اانجام دهید و سپس یک دستکش دست کنید و صبح روز بعد دست ها را بشویید.

مصرف مواد غذایی که منبع پروتئیم هستند:

مواد غذایی که دارای پروتئین هستند مانند، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، غذاهای دریایی، عدس، لوبیا، سویا و آجیل ها در رژیم غذایی خود بگنجانید. حتی می توانید به دستور و تجویز پزشک از پودرهای پروتئین استفاده کنید. (وی یا کازئین)

 

نکات و توصیه های کلی دیگر برای نگهداری از ناخن

اگر می خواهید ناخن های آسیب دیده خود را درمان کنید، صبور باشد. درمان ناخن های آسیب دیده، مستلزم زمان است. رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید و مواد غذایی دارای پروتئین را بیشتر مصرف کنید. یکی از مواردی که به ناخن ها آسیب جدی وارد می‌کند استفاده از لاک های ناخن بی کیفیت و تقلبی است. بنابراین از خرید و استفاده لاک های ناخن تقلب اجتناب کنید.

هنگام استفاده از مواد شوینده یا هرگونه ماده شیمیایی، حتما از دستکش استفاده کنید. به مدت طولانی ناخن ها را در معرض آب قرار ندهید. آب موجب افزایش شکنندگی ناخن ها و نرمی آن ها می‌شود. هنگام کار با دست ها حتما از دستکش استفاده کنید و ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید. چرا که ناخن های کوتاه محکم تر هستند.

اگر زیاد دچار استرس می‌شوید احتمال اینکه عادت به جویدن ناخن ها داشته باشید؛ زیاد است. جویدن ناخن ها یک خطر جدی برای از بین بردن سلامت ناخن ها می‌باشد. بنابراین از جویدن آن ها خودداری کنید.

استفاده از روغن و لوسیون مخصوص ناخن را پس از استحمام و خشک کردن کامل ناخن ها فراموش نکنید. توصیه می‌کنیم که در ماه یک بار مانیکور و پدیکور دست و ناخن انجام دهید. 

برای تقویت و حفظ سلامت ناخن ها از مصرف ویتامین های امگا ۳، بیوتن، ویتامین A، منیزیم، روی، اسید فولیک و همچنین انواع پروتئین ها غافل نشوید.

اگر قصد خرید محصولات و تجهیزات ناخن را دارید، روی لینک قبل کلیک کنید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*

citycons-bag کارایی بهتر در اپلیکیشن دانلود برنامه
تماس واتساپ دانلود اپلیکیشن